KIMCHI

KIMCHI

Koreański sposób na polepszenie zdrowia.

Kimchi poznałam kilka lat temu, kiedy przypadkiem trafiłam na kanał na You Tube “MommyTang” :). I tak zaczęłam zgłębiać wiedzę na temat tej super potrawy, w zasadzie dodatku do potraw.

 

W sezonie jesienno zimowym warzywa zmieniają u nas formę, przeważają kiszonki. Staramy się jeść sezonowo, a ten okres krótszego dnia, nie obfituje w warzywa i owoce.

 

Poza kiszonkami, które znamy, kimchi to świetna alternatywa. Ma wyjątkowy smak a zawarte w nim składniki są niezwykle zdrowe.

 

Troszkę o kimchi, co to jest?

 

Kimchi  to koreański dodatek warzywny ze sfermentowanych warzyw, który jest coraz częściej uznawany za żywność funkcjonalną i zyskał popularność, gdy znalazł się na liście „Najzdrowszej żywności świata” w magazynie „Health”. 

 

Korzyści zdrowotne wynikające z kimchi to niskokaloryczna (18 kcal / 100 g) i niskotłuszczowa (0,5 g / 100 g) żywność pochodzenia roślinnego. 

 

Ponadto kimchi jest bogate w różne związki biologiczne, takie jak:

 

  • błonnik pokarmowy, 
  • witamina C,
  • β-karoten, 
  • β-sitosterol, 
  • minerały
  • inne prozdrowotne fitochemikalia, a także bakterie kwasu mlekowego, które pochodzą ze składników kimchi i / lub proces fermentacji.

 

W bazie pubmed jest już bardzo dużo publikacji na temat zdrowotnych właściwości kimchi.

 

Funkcjonalność zdrowotna kimchi, oparta na wielu badaniach, obejmuje działanie:

 

  • przeciwnowotworowe, 
  • przeciw otyłości, 
  • przeciwzapalne,
  • profilaktyczne na zdrowie jelita grubego, 
  • właściwości probiotyczne, 
  • przeciw miażdżycowe,
  • działanie fibrolityczne, 
  • przeciwutleniające 
  • przeciwstarzeniowe, 
  • profilaktyka zdrowia mózgu,
  • wzmacnia odporność
  • przeciwmutagenne
  • poprawia stan mikroflory jelit

 

W jednym badaniu na myszach, badacze doszli do wniosku, że systematyczne spożywanie kimchi może być zdrową praktyką zapobiegającą wystąpieniu Alzheimera. Deficyty poznawcze z utratą pamięci i brakiem rozpoznawania są typowymi objawami choroby Alzheimera we wczesnym okresie. 

 

To niesamowite jak wiele dobrego niesie za sobą jedzenie kimchi. 

 

Obecnie kimchi można kupić w sklepach ze zdrową żywnością (bo to zdrowa żywność;)), gdzie dostaniemy kimchi niepasteryzowane, zwykle ekologiczne. Natomiast w hipermarketach są dostępne różne rodzaje kimchi ale zwykle pasteryzowane.

 

Zachęcam do samodzielnego robienia kimchi. W cenie jednego słoika sklepowego będziecie mieć kilka 😉

 

Jest wiele przepisów ma kimchi, jest białe (łagodne) i czerwone (pikantne). Ja robię tylko czerwone bo czerwona papryka gochugaru również jest bardzo zdrowa. 

 

Ja mam już własną wersję kimchi, łatwą, prostą 🙂

PRZEPIS

 

Składniki:

 

  • kapusta pekińska 2 duże
  • papryka gochugaru (trudno dostać w sklepach stacjonarnych) w zależności od tego jakie ostre lubisz 1 lub 2 opakowania
  • czosnek (dziś miałam mało ale zwykle daję ok. pół szklanki ząbków)
  • imbir świeży, starty na tarce ok. 3 cm
  • cebula
  • jabłko
  • marchew 1 duża, lub kilka małych- moje pokraczne z własnego ogródka;)
  • mąka ryżowa 2 łyżki
  • sos rybny 0,5 szklanki
  • sól 2 łyżki, najlepiej morska, ja mam w domu tylko kłodawską niejodowaną.
  • woda ¾ szklanki
  • 1 łyżeczka cukru




Jak zrobić?

 

  1. Pokrój kapustę, umyj dokładnie
  2. Zalej kapustę wodą z solą, odstaw na min. 30 min.
  3. W tym czasie zrób pastę. Do rondelka wlej wodę zimną, wsyp mąkę i cukier, mieszaj aż zrobi się kleik. Odstaw do ostygnięcia.
  4. Warzywa pokrój w cienkie paski, zetrzyj imbir.
  5. Do kleiku wsyp paprykę i dodaj warzywa. Tu użyj już rękawiczek i dokładnie wymieszaj.
  6. Dodaj pastę do odsączonej kapusty i również w rękawiczkach wymieszaj by pasta pokryła dokładnie kapustę.
  7. Do wyparzonych słoików włóż kapustę, dobrze ugniatając, by wyszło powietrze, zostaw niepełny słoik , bo w procesie fermentacji będzie rosło;)
  8. Przykryj słoiki pokrywkami, postaw w temperaturze pokojowej i przez kilka dni doglądaj i upychaj drewnianą łyżką by wycisnąć powietrze. 
  9. Po ok. 3-4 dniach powinno się ukisić, wtedy zakręć słoiki i włoż do lodówki, proces fermentacji się zatrzyma, a Ty możesz cieszyć się super zdrowym kimchi przez dłuższy czas 🙂

 

Smacznego i na zdrowie;)

 

Dajcie znać czy Wam posmakowało;) Pamietajcie, że to jest mega super food;))






Źródła:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24456350/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24419800/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3598433/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5895381/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29271694/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6213637/
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8011144/

Dodaj komentarz